Hyundai Nederland

Hyundai ix35 Fuel Cell

VAN DROOM NAAR REALITEIT:
EEN SCHOON LEEFKLIMAAT

  • ’s Werelds eerste Fuel Cell in serieproductie
  • Compleet nieuwe eco-technologie
  • Maximale veiligheid
A 4%Bijtelling
€67.058,61

Acties

Héél veel inruilvoordeel!

De Hyundai Dealer Draait Door! Ontvang tot en met 31 mei tot wel €3000 extra inruilvoordeel. Maak snel een afspraak!

Lees verder
Let op! Geld lenen kost geld

Alle modellen met 2,99% rente!

Tijdens de Dealer Draait Door Dagen tot en met 31 mei profiteert u van 2,99% rente op alle modellen! Bekijk hier alle mogelijkheden.

Lees verder

Goed voorbereid het voorjaar in.

Lid van MijnHyundai? Doe de GRATIS Voorjaarscheck en profiteer van zomerse voordelen.

Lees verder

Highlights

Groen, maar sterk

U hebt hart voor het milieu, maar u wilt ook prestaties? De Hyundai ix35 Fuel Cell biedt het allebei!

  • ’s Werelds eerste in serieproductie

    De Hyundai ix35 Fuel Cell is gelauwerd met een eerste plek in de 2013 Price Future Auto Contest omdat hij twee jaar vóór de concepten van andere merken al in serieproductie is genomen.

  • Grotere actieradius

    Deze vierde generatie brandstofcelauto legt met een volle tank waterstof tot 594 km af. Het tanken van waterstof gaat verbazingwekkend snel: in slechts 3 minuten vol.

  • Absoluut milieuvriendelijk

    De Hyundai ix35 Fuel Cell stoot geen schadelijke stoffen uit. Uit de uitlaat komt alleen water.

Met niets te vergelijken De elektromotor van de Hyundai ix35 Fuel Cell
krijgt stroom van een brandstofcel. De prestaties
zijn echter vergelijkbaar met die van een verbrandingsmotor.
Het maximale vermogen is 100 kW (136 pk).
Met niets
te vergelijken
Zo sterk dat niemand merkt dat het een
waterstofauto is. Totdat u het zegt.
Lager verbruik Met één liter waterstof kan de
Hyundai ix35 Fuel Cell 27,8 km afleggen.
In vergelijking met een auto met een 2,0-liter verbrandingsmotor, die op dit moment op de markt is. De afstand die de Hyundai ix35 Fuel Cell overbrugt op waterstof
in vergelijking met een auto die eenzelfde hoeveelheid van
1 liter aan benzine verbruikt.
Lager verbruik
Uiterst efficiënt qua brandstofverbruik.
Met minder juist verder rijden.
IJzersterke tank In de tank past 5,64 kg waterstof gecomprimeerd
tot een druk van 700 bar.
Eén bar (eenheid van druk) is gelijk aan de omgevingsdruk
in de buitenlucht.
IJzersterke tank
De hogedrukwaterstoftank van de
Hyundai ix35 Fuel Cell is ijzersterk en daarom uiterst veilig.
Spectaculair stil Omdat de Hyundai ix35 Fuel Cell wordt aangedreven door een
elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor,
rijdt hij veel stiller dan conventionele auto’s.
Spectaculair stil
Zo stil dat u bijna zou vergeten
dat de motor draait.

De toekomst is realiteit

Zo lijkt het en zo voelt het. De brandstofcelauto is klaar, klaar voor een proefrit.

Grille
Mistlampen met dagrijverlichting
Koplampen
Grille

De zeshoekige chromen grille staat model voor het gezicht van de toekomstige Hyundai’s. Het logo van Hyundai tegen een blauwe achtergrond symboliseert het milieuvriendelijke karakter.

Mistlampen met dagrijverlichting

Brutaal en doelgericht, de mistlampen in de voorbumper versterken de uitstraling van de Hyundai ix35 Fuel Cell. Hij heeft een zelfverzekerd uiterlijk. Dagrijverlichting is geïntegreerd.

UIT AAN
Koplampen

Dynamisch gestileerde koplampen geven de Hyundai ix35 Fuel Cell een hightech, bijna futuristisch voorkomen.

UIT AAN
Vulopening waterstof
Lichtmetalen 17-inch wielen
Vulopening waterstof

De vulopening voor waterstof is speciaal ontworpen voor snel en veilig tanken. Ook dit kenmerkt de Hyundai ix35 Fuel Cell als een ‘state of the art’ brandstofcelauto.

Lichtmetalen 17-inch wielen

De Hyundai ix35 Fuel Cell is uitgerust met lichtmetalen 17-inch wielen van een uniek ontwerp voor een goede en veilige wegligging.

Achterlichtunits
Achterlichtunits

Heldere achterlichtunits met hun grote lichtopbrengst zorgen voor goede zichtbaarheid in slechte weersomstandigheden.

Een interieur helemaal voor u

U hebt alles onder controle en dat menen we.

In hoogte en diepte verstelbaar stuur

Het stuurwiel kan in hoogte en naar voren en achteren worden versteld.

adjustable steering wheel
Rijopties

In de positie ‘E’ rijdt de auto zo efficiënt mogelijk. De positie ‘L’ levert een lagere rijsnelheid op, waarbij krachtiger is te accelereren en de auto sterker afremt op de motor, zoals een conventionele auto met verbrandingsmotor.

rijopties
Dual zone volledig automatische airconditioning

Iedereen kan het net zo comfortabel krijgen als hij wil, als het aankomt op climate control.

aircondition bediening
Dakconsole
Dakconsole

Voor uw gemak: een kaartleeslampje en een opbergvakje voor een (zonne)bril.

Bekerhouder
Console met bekerhouder

De parkeerrem bevindt zich op de vloer, waardoor er in de console tussen de voorstoelen ruimte is voor een fors bemeten bekerhouder.

Centraal opbergvak
Centraal opbergvak

In het grote centrale opbergvak tussen de voorstoelen past zelfs een compacte laptop van 11 inch.

Nu beschikbaar: de auto van de toekomst

Fossiele brandstoffen zijn eindig. Daarom wordt het tijd voor 100 % schone mobiliteit.
Hyundai maakt dat mogelijk. Niet straks, maar nu.

De Hyundai ix35 Fuel Cell-aandrijflijn

De brandstofcel, de elektromotor, het batterijpakket en de waterstoftank vormen de belangrijkste componenten van de Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) – en dat is de Hyundai ix35 Fuel Cell. De brandstofcel zet waterstof om in protonen en elektronen. De elektronen zorgen voor elektriciteit en de protonen reageren met de zuurstof in de aangevoerde lucht, waarbij warmte en waterdamp vrijkomen. De elektriciteit gaat via de gelijkstroom-/wisselstroomomzetter naar de motor die via de elektronisch geregelde overbrenging voor de voortbeweging zorgt.

Stap 1

Waterstof gaat van de brandstoftank naar de brandstofcel.

stap 1

Stap 2

Buitenlucht stroomt aan de andere zijde naar de brandstofcel.

stap 2

Stap 3

Door de reactie van waterstof met de buitenlucht ontstaan elektriciteit en waterdamp.

stap 3

Stap 4

De elektriciteit wordt afgegeven aan het batterijpakket en de elektromotor.

stap 4

Stap 5

De uitstoot is water.

stap 5

Hoofdelementen van de
Hyundai ix35 Fuel Cell

Waterstoftank
De hogedrukwaterstoftank van de Hyundai ix35 Fuel Cell kan een druk van 700 bar aan. Met een volle tank is een afstand van 594 kilometer te overbruggen.

Hoogvoltage batterijpakket
De Hyundai ix35 Fuel Cell is uitgerust met een licht en compact lithium-polymeer batterijpakket. Het levert op efficiënte wijze zonodig een flinke hoeveelheid stroom. Het opladen gebeurt met een deel van de energie van de brandstofcel en bij het afremmen. Bij hard accelereren levert het batterijpakket een extra boost.

Brandstofcel
Waterstof en zuurstof vormen in de brandstofcel elektriciteit voor de elektrische aandrijving van de Hyundai ix35 Fuel Cell. Water is het enige restproduct van deze reactie, waardoor sprake is van een CO2-vrij voertuig.

Elektronisch gestuurde overbrenging
Een elektronisch geregelde overbrenging tussen motor en wielen zorgt voor een naadloze aandrijving en voor het terugwinnen van energie bij afremmen. De elektromotor verandert dan in een dynamo en geeft stroom af aan de accu. Een speciale koppelomvormer vervult de rol van een versnellingsbak door de rotatiesnelheid van de elektromotor te verlagen en daarmee meer trekkracht te laten leveren, zodat de auto ongeacht de ondergrond toch optimale prestaties kan leveren.

Omzetter
De omzetter zet gelijkstroom van de brandstofcel om in wisselstroom voor de elektromotor. Hij regelt tevens toerental en trekkracht.

overview background

Veiligheid verzekerd,
een hele geruststelling

Waterstof is een alternatief met veel potentie. De Hyundai ix35 Fuel Cell is uit en te na getest om u te verzekeren van veiligheid van het hoogst mogelijke niveau.

Brandveiligheidstest Brandveiligheidstest

In vergelijking met een auto met een verbrandingsmotor doorstaat de Hyundai ix35 Fuel Cell de brandveiligheidstest buitengewoon goed. Hittesensoren voorkomen een explosie van de hogedrukbrandstoftank door waterstof veilig af te voeren en zo de druk in de tank te verminderen.

Certificeringstest waterstoftank Certificeringstest waterstoftank

Door zijn van aluminiumlegering en carbon gemaakte romp heeft de waterstoftank diverse tests en onderzoeken met goed gevolg doorstaan. Zoals onder meer de test met aanzienlijk hogere druk, een valtest, een kogeltest en diverse crashtests. Allemaal uitgevoerd om er zeker van te zijn dat hij veilig genoeg is voor serieproductie.

Crashtest Crashtest

De Hyundai ix35 Fuel Cell heeft dezelfde crashtests ondergaan als auto’s met een verbrandingsmotor. Bij de diverse onderdelen, zoals frontale, offset, zijdelingse en botsingen van achter, scoorde hij uitstekend in veiligheid en bleef de brandstoftank intact. In geen van de gevallen trad lekkage van waterstof op.

Brandveiligheidstest
certificeringstest
crashtest
Airbags

De Hyundai ix35 Fuel Cell heeft zes airbags: twee voorin voor de bestuurder en passagier, twee zijairbags en twee gordijnairbags voor aanvullende protectie.

Actieve hoofdsteunen

Bij een aanrijding van achteren vermindert de actieve hoofdsteun, rekening houdend met gewicht en lichaamslengte van de inzittende, de kans op nekletsel.

Waterstofsensor

Vier strategisch geplaatste sensoren in de auto waarschuwen als er waterstof in het interieur komt in het uitzonderlijke geval van lekkage.

Ongeëvenaard gemak

Stijlvol en persoonlijk. Aan te passen naar wens. Aantrekkelijke elementen en exceptionele veelzijdigheid maken het rijden extra leuk.

Supervision-cluster
Neerklapbare achterbank
Rijopties
Grafische energieweergave
Rear parking assist system (RPAS)
Supervision-cluster

Fraaie kleuren geven het Supervision-cluster een geavanceerd aanzien. Een heldere en goed zichtbare display informeert de bestuurder over de status van auto.

Neerklapbare achterbank

Veelvoudig verstelbare voorstoelen en een in twee delen neer te klappen achterbank. Aan u de keuze.

Rijopties

In de positie ‘E’ rijdt de auto zo efficiënt mogelijk. De positie ‘L’ levert een lagere rijsnelheid op, waarbij krachtiger is te accelereren en de auto sterker afremt op de motor, zoals een conventionele auto met verbrandingsmotor.

Grafische energieweergave

Een display projecteert of de auto in de Fuel Cell Mode, de Idle Charging Mode, de Power Assist Mode of de Regenerative Braking Mode rijdt.

Waterstof uit de tank vloeit naar de brandstofcel, die elektriciteit produceert voor de elektromotor.

Het batterijpakket wordt opgeladen door de brandstofcel.

Elektriciteit voor de aandrijving komt zowel van de brandstofcel als van het batterijpakket.

De kinetische energie bij afremmen wordt omgezet in elektriciteit en gebruikt om het batterijpakket bij te laden.

Fuel Cell Mode Idle Charging
Mode
Power Assist
Mode
Regenerative
Braking Mode
Rear parking assist system (RPAS)

Assisteert bij het achteruit inparkeren en waarschuwt voor eventuele obstakels op de weg.

Achteruitrijcamera en display

Door de projectie op de display is achteruitrijden een fluitje van een cent.

Stuurwielbediening

Alle aandacht op de weg met deze gemakkelijke bediening op het stuurwiel.

Start-stopknop

Eenvoudig: met één druk op de knop is de auto te starten en weer uit te zetten.

close

The image may differ from the actual product.
contact Neem
contact op