Deze website van Hyundai gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten en deze verbeteren.
Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij je relevante advertenties tonen. Door verder gebruik van deze website ga je hiermee akkoord.

Meer informatie
Accepteer
Top

Hyundai Nederland

Onweerstaanbaar
elektrisch

Met de volledig elektrische Hyundai KONA Electric en IONIQ Electric en de waterstofauto Hyundai NEXO heeft Hyundai drie uitgesproken duurzame modellen. Deze zero emissie-auto’s vallen alle drie in de voor zakelijk rijders gunstige bijtellingscategorie van 4 %. En dan zijn er ook nog de Hyundai IONIQ Hybrid en Plug-in Hybrid die een zuinige brandstofmotor combineren met de energie van een oplaadbare batterij.
Heb jij jouw keuze al gemaakt?

Direct leverbaar
Hyundai IONIQ Electric

Hyundai
IONIQ Electric

  • Volledig elektrisch, dus emissievrij
  • Slechts 4% bijtelling
  • In 23 minuten is batterij tot 80 procent op te laden (met snellader)
  • Eenvoudig thuis opladen via stopcontact
  • Inclusief IONIQ Laadpakket
  • Actieradius van 280 kilometer (NEDC)
  • Snel leverbaar
  • Wegenbelastingvrij
  • Intern koelingsysteem voor efficiënt snelladen
  • Intern verwarmingssysteem voor efficiënte verwarming interieur
Direct leverbaar
Hyundai IONIQ Hybrid

Hyundai
IONIQ Hybrid

  • Combineert zuinige brandstofmotor met energie van oplaadbare batterij
  • Laadt accupakket op tijdens rijden op benzinemotor en bij remmen
  • Actieradius tot wel 1.300 kilometer (NEDC) op één tank
  • Maximaal koppel van 170 Nm direct vanuit stilstand beschikbaar
  • CO2-emissie slechts 84 g/km (gecombineerd)
Direct leverbaar
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid

Hyundai
IONIQ Plug-in Hybrid

  • Combineert zuinige brandstofmotor met energie van oplaadbare batterij
  • Laadt accupakket op tijdens rijden op benzinemotor en bij remmen
  • Via stopcontact of laadpaal op te laden
  • Kan afstanden tot 63 kilometer (NEDC) geheel elektrisch afleggen: zeer geschikt voor kortere afstanden
  • CO2-emissie van slechts 32 g/km
  • Snel leverbaar
  • Halftarief wegenbelasting van toepassing
Nu in de showroom
Hyundai Kona Electric

Hyundai
KONA Electric

  • Eerste volledig elektrisch aangedreven compacte SUV in Europa
  • Slechts 4% bijtelling
  • Actieradius sterkste versie is 482 kilometer (volgens de nieuwste WLTP-richtlijnen)
  • Wegenbelastingvrij
Nu in de showroom
Hyundai NEXO - waterstof auto

Hyundai
NEXO

  • Rijdt op waterstof, dus emissievrij
  • Geen 22% maar 4% bijtelling boven de € 50.000,- (consumentenprijs)
  • Enige uitstoot is water(damp) H2O
  • Actieradius van 665 kilometer (volgens de nieuwste WLTP-richtlijnen)
  • Tanken duurt 5 tot 10 minuten
  • Wegenbelastingvrij

Klaar voor een
nieuw avontuur

Elektrische mobiliteit staat op het punt van doorbraak. Sinds de uitvinding van de auto in 1908 is fossiele brandstof de enige energiebron die de auto voedt. Dat gaat veranderen. De elektrische auto die op waterstof rijdt … auto’s die met elkaar communiceren … autonoom rijdende auto’s – het komt er allemaal aan, sneller dan je denkt.

Hyundai loopt voorop met de ontwikkeling van ecovriendelijke auto’s. Door betaalbare elektrische auto’s met een ruime actieradius te bouwen, door de serieproductie van waterstofauto’s die al semi-autonoom kunnen rijden, en door er geen geheim van te maken dat het de groenste autofabrikant ter wereld wil worden.

Achttien groene modellen in 2025

Hyundai behoort bij de meest innovatieve en ‘groene’ autofabrikanten ter wereld. Hyundai werkt hard en vol zelfvertrouwen aan een toekomst waarin de uitstoot van schadelijke stoffen tot een minimum wordt beperkt of zelfs volledig wordt uitgesloten. Hyundai heeft daarom elektrische auto’s met een batterij en een brandstofcel ontwikkeld. Wie elektrisch wil rijden kan bij Hyundai alle kanten op. In totaal lanceert Hyundai de komende jaren maar liefst veertien groene modellen. Rond 2025 moet dat aantal zijn gegroeid tot achttien.

8
Hybrides
4
Plug-in hybrides
5
Volledig elektrische auto's
1
Waterstofauto

Wat is wat?

EV, HEV, PHEV, FCEV; geëlektrificeerde voertuigen hebben allemaal verschillende afkortingen. Wat is nu wat?

HEV

Hybrid Electrical Vehicle

De auto rijdt afhankelijk van de omstandigheden elektrisch. Bijvoorbeeld in de stad als je snelheid niet te hoog is. Op de snelweg springt de verbrandingsmotor bij. Als je remt, laadt de accu op. Je hoeft niet zelf op te laden, je moet wel tanken. De actieradius is groter dan van een normale auto. Als je remt of een heuvel afrijdt, laadt de accu op.

Onze HEV-auto:

Hyundai IONIQ Hybrid

PHEV

Plug-in Hybrid Electric Vehicle

Rijdt over een grotere afstand en met hogere snelheid elektrisch dan een HEV. Maar komt op puur elektrische kracht minder ver dan een EV/BEV. Je moet tanken en de auto ook zelf opladen. Als de accu leeg is, krijg je hulp van een verbrandingsmotor. Omdat een PHEV zuiniger is dan een normale auto kom je op één tank veel verder. Tijdens remmen en een heuvel afrijden laadt de accu op.

Onze PHEV-auto:

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid

EV

Electric Vehicle

De puurste vorm van elektrisch rijden. 100 procent schoon onderweg. Bedenk wel dat je zelf de auto moet opladen. En check of de actieradius van een volle accu voor jou toereikend is. Je kunt natuurlijk altijd bijladen. Rem of rijd je een helling af? Dan laadt de accu op.

Onze EV-auto's:

Hyundai KONA Electric Hyundai IONIQ Electric

FCEV

Fuel Cell (Electric) Vehicle

Een waterstofauto. Net als een EV/BEV 100 procent schoon onderweg. Een brandstofcel (fuel cell) zet waterstof en zuurstof om in elektriciteit. Die drijft de elektromotor aan. Opladen is niet nodig, waterstof tanken wel. Tijdens remmen en/of een helling afrijden, laadt de accu op. De actieradius is als van een normale auto. En de uitstoot? Alleen water.

Onze FCEV-auto:

Hyundai NEXO

Wat is het verschil tussen AC en DC laden?

DC laden heeft de voorkeur tijdens het afleggen van lange afstanden zonder lange tussenstop, bijvoorbeeld laden langs de snelweg. AC laden wordt veelal aangeraden voor parkeerplekken waar automobilisten langer dan 20 minuten geparkeerd staan.

AC-Laden

Wisselstroom (regulier laden)



Een batterij van een elektrische auto werkt op gelijkstroom (DC), terwijl het elektriciteitsnet op wisselstroom (AC) werkt. Om de batterij te kunnen opladen via het gewone elektriciteitsnet, moet in de wagen dus een omvormer zitten om de wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom. Afhankelijk van het voertuig en laadstation kun je met verschillende sterktes laden. Hoe meer kW's, hoe korter de laadtijd.

DC-Laden

Gelijkstroom (regulier laden)



Het voordeel bij DC laden (gelijkstroom) is dat het vermogen van de voertuigomvormer niet de laadsnelheid van de batterij bepaalt en beperkt. Hoe minder krachtig de omvormer, hoe langer het duurt om het voertuig op te laden. Bij DC laden daarentegen wordt die omvormer niet gebruikt. Een DC laadpaal (snellaadstation) laadt de batterij immers meteen met gelijkstroom op. Op die manier kan er dus veel sneller worden opgeladen.

Hoe lang duurt opladen?

Er bestaan veel misverstanden over de oplaadduur van een elektrische auto. In de praktijk kun je vaak na een paar minuten laden weer tientallen kilometers rijden. Met een IONIQ Electric is 30 minuten laden met 50 kW goed voor 80 % acculading en bij 100 kW slechts 23 minuten. Kortom: minder dan een kwartier laden staat garant voor zo'n 100 kilometer range! Bij de KONA Electric heb je 80 % acculading na 54 minuten laden met een 100 kW-gelijkstroomsnellader (DC). Dat is gemiddeld 100 kilometer bereik in slechts 14 minuten! Een kopje koffie drinken en je kunt weer verder.

Actieradiusangst?
Nergens voor nodig

Met een elektrische auto kom je niet ver? Dat was vroeger misschien het geval, maar tegenwoordig is dat wel anders. Neem de Hyundai KONA Electric, die heeft een actieradius van maar liefst 482 kilometer. Best ver, toch?

Ver genoeg in ieder geval om op een volle accu van Utrecht naar Parijs (481 kilometer volgens Google Maps) te rijden En het gemiddelde woon-werkverkeer in Nederland bedraagt 22,6 kilometer (CBS, augustus 2017). Met de KONA Electric kun je dus ruim 21 keer naar je werk rijden. Zónder te laden!

Langer onderweg? Nederland telt duizenden laadpunten. Er is altijd een laadpunt in de buurt. Vooral in de Randstad is het aanbod enorm. En er komen alleen maar meer locaties bij. Op www.oplaadpalen.nl vind je ze allemaal! En je ziet meteen of ze beschikbaar zijn.

Wat kost elektrisch rijden?

Elektrisch rijden geeft een goed gevoel. Je rijdt schoon en spaart hiermee het milieu. Alleen dat is al onbetaalbaar. Maar er zijn ook financiële voordelen. Als zakelijk rijder heb je slechts 4 % bijtelling in plaats van 22. Rijd je particulier, dan betaal je voorlopig (tot 2021) geen aanschafbelasting (BPM) én geen motorrijtuigenbelasting (MRB). Bovendien is je auto opladen goedkoper dan hem volgooien met benzine of diesel.

Milieu-investeringsaftrek
(MIA)

De Hyundai KONA Electric en IONIQ Electric komen in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Wat houdt dat MIA in en wat moet je doen?

De MIA is een subsidie op milieuvriendelijke bedrijfs­middelen voor ondernemers. Je kunt dankzij MIA profiteren van een extra aftrekmogelijkheid van de fiscale winst; bovenop de andere fiscale aftrekmogelijkheden zoals de willekeurige afschrijving.

Bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor MIA staan in de zogeheten Milieulijst van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Er zijn 6 categorieën: A, B, D, E, F of G. Volledig elektrische auto’s vallen in categorie G (G 3110). Je mag in dit geval 36 procent van het investeringsbedrag in mindering brengen op de fiscale winst over het kalenderjaar waarin het bedrijfsmiddel is aangeschaft.
Mia moet je aanvragen via het RVO (mijn.rvo.nl). Dat moet binnen 3 maanden na de investering gedaan worden. Uiteindelijk betaal je minder belasting.

En waterstofauto’s dan?
De waterstofauto Hyundai NEXO komt in aanmerking voor twee milieusubsidies. Waterstofpersonenauto’s vallen in de categorie F (F 3109) en dat betekent 36 % MIA én 75 % Vamil. Vamil staat voor ‘willekeurige af­schrijving milieu-investeringen’. Met Vamil mag je een investering afschrijven (tot 75 %) in het jaar waarin jou dat het best uitkomt. Zo verminder je de fiscale winst en betaal je minder belasting in dat jaar. Vamil aanvragen verloopt ook via de RVO.

Hyundai duurzame verhalen
Uitgelichte berichten