close gnb layer
Reset
Category
Prijs
Brandstofverbruik

liter / 100km
Bijtelling
Transmissie
Aandrijving
Brandstof
Max. koppel
Nm
Max. vermogen
kW
Motorinhoud
liter
close gnb layer
Saai in de auto? Niet met deze zomerhits!

Saai in de auto? Niet met deze zomerhits!

10 juli 2014 | Nieuws & Tips
Oeps, verkeerd getankte brandstof. Wat nu?

Oeps, verkeerd getankte brandstof. Wat nu?

3 dagen geleden | Nieuws & Tips, Video
Lees meer op iMotion, het digitale magazine van Hyundai
 

Brandstofverbruik en CO2 uitstoot | Hyundai

Waarom kan het praktijkverbruik van auto's afwijken van de officiële Europese verbruikscijfers?

De officiële Europese verbruikscijfers en het werkelijke brandstofverbruik kunnen soms behoorlijk verschillen. Oorzaak is dat rijomstandigheden van een voertuig in de praktijk zwaarder zijn dan tijdens de Europese verbruikstest. Deze test is inmiddels al zo'n 30 jaar oud en sluit niet meer volledig aan op het moderne verkeersbeeld. In de 20 minuten durende Europese testrit op een rollenbank zijn bijvoorbeeld verder verlichting, airconditioning, radio, stuurbekrachtiging en navigatiesysteem uitgeschakeld en zit er maar één persoon zonder bagage in de auto. Ook is de temperatuur in de testruimte tussen de 20 en 25 graden. Dat schrijven de regels voor.

Waarom is er geen verbeterde Europese verbruikstest beschikbaar?

Wereldwijd werken de wetgevers en de auto-industrie hard aan een nieuwe verbruikstest. Verwacht wordt dat die tussen 2013 en 2016 beschikbaar komt. Dat duurt lang, omdat het technisch complex is om een test te ontwikkelen die wél goed aansluit bij de moderne autopraktijk en alle richtlijnen die er al bestaan. Bovendien moeten alle partijen het wereldwijd eens zijn over zo'n nieuwe test en moet deze nieuwe standaard in de hele wereld worden ingevoerd.

Hoeveel invloed heeft het rijgedrag op het werkelijke brandstofverbruik?

De spreekwoordelijke 'rechtervoet' heeft grote invloed op het brandstofverbruik. Hard optrekken en met hoge snelheden rijden leveren direct een fors toegenomen brandstofverbruik op. Daarom is ook zoveel winst te halen met de besparende rijstijl van "Het Nieuwe Rijden". Daarmee kunt u met gemak 10 procent brandstof besparen en heeft u ook minder slijtage aan banden en remmen. Ook andere aspecten van gedrag hebben een flinke invloed. Onnodig rijden met open ramen, ingeschakelde airco, een dakkoffer of bagage, kosten veel extra brandstof. Ook die kunnen een verschil maken van 5 tot 10 procent. Tot slot weten we dat korte ritjes relatief erg onzuinig zijn. Als u die beperkt zult u merken dat uw gemiddelde verbruik een stuk gunstiger wordt. Al met al kan het rijgedrag en het gebruik dat u van de auto maakt, een verschil maken tot wel 30 procent.
In zuinigheidswedstrijden, zoals de EcoTour van de ANWB of De Zuinigste Rijder, blijkt dat de officiële verbruiksgegevens wel gehaald kunnen worden en vaak zelfs ruim overtroffen. Zo'n competitie wordt gereden met normale auto's, op gewone wegen. Wel natuurlijk met inzet van alle besparende mogelijkheden en met chauffeurs die goed bekend zijn met een zuinige rijstijl.

Wat is "Het Nieuwe Rijden", en helpt dat echt om brandstof te besparen?

Als u rijdt volgens de efficiënte rijstijl van Het Nieuwe Rijden, bespaart u al gauw 10% brandstof. Kenmerken zijn onder meer: vroeg opschakelen naar een hogere versnelling, gelijkmatig rijden en goed anticiperen. Behalve goed voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, heeft Het Nieuwe Rijden ook positieve effecten op de uitstoot van overige emissies, de verkeersveiligheid, ongevalschades, comfort, ziekteverzuim, het onderhoud van voertuigen, de levensduur van voertuigcomponenten en op geluidhinder. Het antwoord is dus volmondig: ja! U leest er alles over op www.hetnieuwerijden.nl.

Helpt al die moderne brandstofbesparende technologie dan wel?

dit helpt wel degelijk. Moderne auto's zijn gemiddeld een stuk zuiniger dan vergelijkbare auto's van vroeger. Daarbij bieden zij veel meer ruimte, comfort en vooral veiligheid. Dat het daardoor toegenomen gewicht niet terugkomt in een hoger brandstofverbruik, kunnen we toeschrijven aan de snel ontwikkelende brandstofbesparende autotechniek.

Veel ervan in is onder de motorkap ingebouwd, maar ook aan boord is assistentie beschikbaar. Zoals een schakelindicator die aangeeft wanneer u het best van versnelling kunt wisselen en een boordcomputer die aanschouwelijk maakt hoe uw rijstijl het verbruik beïnvloedt. Die hulp vergt wel wat gewenning en komt onder wisselende omstandigheden ook wisselend uit de verf. Een start-stopsysteem (motor schakelt automatisch uit bij stilstand en start weer bij wegrijden), komt natuurlijk vooral tot z'n recht bij een rit met veel stilstaan en optrekken. Dus in de stads- en fileverkeer. Cruise control is juist weer vooral nuttig wanneer u gelijkmatig kunt doorrijden.

Maar er zijn toch nu ook al wel alternatieve bronnen met verbruiksgegevens?

Er bestaat maar één officiële Europese verbruikstest. Daarvoor is dus geen alternatief. Maar er zijn wel diverse bronnen waaruit u kunt putten om achter realistische verbruikscijfers te komen. Natuurlijk kan uw autobedrijf u vertellen in welke brandbreedte het praktijkverbruik zal vallen. En de ANWB heeft in haar EcoTest een flink aantal auto's beoordeeld op diverse milieuaspecten, waaronder het brandstofverbruik. Dat laatste is ook steevast onderwerp in elk testverslag van autojournalisten. Maar voorzichtigheid met hun testverbruiken is wel op zijn plaats. Want zij geven het gemiddelde verbruik over de gehele testduur weer, waarbij ook acceleratiemetingen en het bepalen van topsnelheid en weggedrag zijn meegenomen. Dat is verre van representatief voor de werkelijkheid. Tot slot zijn er enkele sites waarop het praktijkverbruik van een grote groep auto's wordt bijgehouden. Een daarvan is ontwikkeld door tankpassenbedrijf Travelcard, waarbij het gaat om zo'n 250.000 zakelijk gereden auto's. De resultaten daarvan geven wel een indicatie, maar met directe doorvertaling naar het totale wagenpark van 8 miljoen, met vooral particulier gereden auto's, moeten we voorzichtig zijn.

Geen van die bronnen geeft dus spijkerharde informatie, want daarvoor hangt uw specifieke verbruik te sterk samen met uw rijstijl en de rijomstandigheden die u tegenkomt. Bent u een Nieuwe Rijder, rijdt u doorgaans alleen of met een gezin, veel in de stad en file of juist voornamelijk op snelwegen, vindt u 100 kilometer per uur een mooie snelheid of rijdt u toch meest 120? Die factoren maken dat u met een auto die volgens de Europese test 1 liter op 22 kilometer verbruikt, waarschijnlijk zult uitkomen in de bandbreedte van 1 op 16 tot 1 op 20. Evengoed zal een 'zuinigheidsfanaat' u trots vertellen dat hij of zij wel eens 1 op 25 haalt. Wat zeker geen bluf hoeft te zijn, want dan heeft kennelijk alles positief meegespeeld.

In de praktijk wordt bij verbruik ook wel gesproken van "fabrieksopgave", waarom geven fabrikanten eigenlijk niet zelf een realistisch praktijkverbruik op?

De officiële cijfers worden in de praktijk ook wel "verbruik volgens fabrieksopgave" genoemd. Eigenlijk is dat niet correct, omdat autofabrikanten er geen enkele invloed op hebben. De automerken vermelden in hun voorlichtingsmateriaal enkel wat het resultaat van de Europese verbruikstest is. Daartoe zijn zij door Europese regels ook verplicht. Zij mogen niet in plaats daarvan eigen verbruiksmetingen vermelden.
Europa ontwikkelde de verbruikstest om een objectieve vergelijking van het brandstofverbruik tussen auto's mogelijk te maken. Die test is voor heel Europa gelijk en is onderdeel van de goedkeuringsprocedure waarmee auto's tot de weg worden toegelaten. Europa ziet de test dan ook als een middel om eerlijke concurrentie tussen automerken te waarborgen en eigenlijk niet om er consumenteninformatie uit af te leiden.

Wíl de autobranche eigenlijk wel goede voorlichting geven aan autokopers?

De autobranche hecht sterk aan goede en volledige informatie over alle aspecten van hun producten. Dus zeker ook over het brandstofverbruik. Maar voorlopig kunt u alleen "appels met appels" vergelijken aan de hand van de Europese verbruikstest en het Nederlandse systeem van energielabels. Met dat laatste kunt u de relatieve zuinigheid van de auto in zijn grootteklasse herkennen (dus hoe goed 'scoort' een auto ten opzichte van vergelijkbare auto's).

Probleemloos E10 brandstof tanken in Frankrijk en Duitsland

Het is weer vakantietijd. Miljoenen Nederlanders trekken weer met de auto over de grens. In het buitenland gelden niet alleen andere regels, ook de brandstof verschilt soms met die in Nederland. Na Frankrijk is nu ook Duitsland overgestapt op de nieuwe brandstofsoort met de aanduiding E10.
Veel Duitsers weigeren om E10 te tanken omdat ze bang zijn dat hun auto ervan kapot zou gaan. Maar wat is E10 nou eigenlijk en klopt het dat er auto's zijn die er stuk van gaan? Uit tests met de Hyundai-motoren blijkt in ieder geval dat Hyundai's die na 1995 zijn gebouwd volledig geschikt zijn voor deze E10 brandstof. In Frankrijk en Duitsland kunt u dus probleemloos met uw Hyundai op weg ook als u E10 tankt. Onderstaande vraag en antwoord geven nog meer duidelijkheid over deze nieuwe brandstof.

Lees verder....

Klik hier voor de brandstofverbruikgids van de website van de RDW.
Hyundai i10   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
1.0i Comfort Blue 20% 5 MT 4.3 98 A Hatchback 2WD
1.0i Comfort Plus Blue 20% 5 MT 4.3 98 A Hatchback 2WD
1.0i Go! Blue 20% 5 MT 4.3 98 A Hatchback 2WD
1.0i i-Drive Blue 20% 5 MT 4.3 98 A Hatchback 2WD
1.0i i-Motion Blue 20% 5 MT 4.3 98 A Hatchback 2WD
1.0i Premium Blue 20% 5 MT 4.3 98 A Hatchback 2WD
Hyundai i20 5-deurs   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
1.1 CRDi i-Drive Blue 14% 6 MT 3.2 84 B 5 deurs hatchback 2WD
1.1 CRDi i-Vision Blue 20% 6 MT 3.6 93 C 5 deurs hatchback 2WD
1.2i Go! Blue 20% 5 MT 4.7 109 B 5 deurs hatchback 2WD
1.2i Go! Plus Blue 20% 5 MT 4.7 109 B 5 deurs hatchback 2WD
1.2i i-Catcher Blue 20% 5 MT 4.7 109 B 5 deurs hatchback 2WD
1.2i i-Deal Blue 20% 5 MT 4.7 109 B 5 deurs hatchback 2WD
1.4i i-Motion 25% 4 AT 6 140 D 5 deurs hatchback 2WD
1.4i i-Motion Blue 20% 6 MT 4.9 115 B 5 deurs hatchback 2WD
1.4i i-Vision 25% 4 AT 6 140 D 5 deurs hatchback 2WD
Hyundai i30 3-deurs   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
1.6 GDI i-Drive Blue 25% 6 MT 5 118 B 3 deurs hatchback 2WD
1.6 GDI i-Drive Cool Blue 25% 6 MT 5 118 B 3 deurs hatchback 2WD
1.6 GDI i-Magine Blue 25% 6 MT 5.3 123 B 3 deurs hatchback 2WD
Hyundai i30 5-deurs   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
1.6 CRDi Business edition Blue 20% 6 MT 3.7 97 C hatchback 2WD
1.6 CRDi i-Motion Blue 20% 6 MT 3.7 97 C hatchback 2WD
1.6 CRDi i-Vision Blue 20% 6 MT 3.7 97 C hatchback 2WD
1.6 GDI Business edition Blue 25% 6 MT 5 118 B hatchback 2WD
1.6 GDI Go! Blue 25% 6 MT 5 118 B hatchback 2WD
1.6 GDI Go! Plus Blue 25% 6 MT 5 118 B hatchback 2WD
1.6 GDI i-Motion Blue 25% 6 MT 5 118 B hatchback 2WD
1.6 GDI i-Vision 25% 6 AT 6.7 157 E hatchback 2WD
1.6 GDI i-Vision Blue 25% 6 MT 5 118 B hatchback 2WD
Hyundai i30 wagon   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
1.6 CRDi Business edition Blue 20% 6 MT 4.2 110 D wagon 2WD
1.6 GDI Business edition Blue 25% 6 MT 5.8 130 B wagon 2WD
1.6 GDI i-Drive Cool Blue 25% 6 MT 5.8 130 B wagon 2WD
1.6 GDI i-Motion Blue 25% 6 MT 5.8 130 B wagon 2WD
1.6 GDI i-Vision 25% 6 AT 6.8 160 D wagon 2WD
1.6 GDI i-Vision Blue 25% 6 MT 5.8 130 B wagon 2WD
Hyundai i40 sedan   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
1.6 GDI Blue Go! edition Blue 25% 6 MT 6 140 B Sedan 2WD
1.6 GDI Blue i-Catcher Blue 25% 6 MT 6 140 B Sedan 2WD
1.6 GDI Blue i-Drive Blue 25% 6 MT 6 140 B Sedan 2WD
Hyundai i40 wagon   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
1.6 GDI Blue Go! edition Blue 25% 6 MT 6 140 B Wagon 2WD
1.6 GDI Blue i-Catcher Blue 25% 6 MT 6 140 B Wagon 2WD
1.6 GDI Blue i-Drive Blue 25% 6 MT 6 140 B Wagon 2WD
1.7 CRDi Blue Go! edition Blue 25% 6 MT 4.3 113 C Wagon 2WD
1.7 CRDi Blue i-Catcher Blue 25% 6 MT 4.3 113 C Wagon 2WD
Hyundai ix20   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
1.4i Go! Blue 25% 5 MT 5.6 130 C MPV 2WD
1.4i i-Catcher Blue 25% 5 MT 5.6 130 C MPV 2WD
1.4i i-Drive Blue 25% 5 MT 5.6 130 C MPV 2WD
1.4i i-Motion Blue 25% 5 MT 5.6 130 C MPV 2WD
1.6i i-Catcher 25% 4 AT 6.5 154 E MPV 2WD
1.6i i-Catcher Blue 25% 6 MT 5.9 139 D MPV 2WD
1.6i i-Motion 25% 4 AT 6.5 154 E MPV 2WD
1.6i i-Vision 25% 4 AT 6.5 154 E MPV 2WD
1.6i i-Vision Blue 25% 6 MT 5.9 139 D MPV 2WD
Hyundai ix35   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
1.6 GDI Business Edition Blue 25% 6 MT 6.4 149 C SUV 2WD
1.6 GDI Go! Blue 25% 6 MT 6.4 149 C SUV 2WD
1.6 GDI i-Catcher Blue 25% 6 MT 6.4 149 C SUV 2WD
1.6 GDI i-Drive Blue 25% 6 MT 6.4 149 C SUV 2WD
1.6 GDI i-Vision Blue 25% 6 MT 6.4 149 C SUV 2WD
1.7 CRDi Business Edition Blue 25% 6 MT 5.2 135 E SUV 2WD
1.7 CRDi i-Catcher Blue 25% 6 MT 5.2 135 E SUV 2WD
2.0 CRDi HP Business Edition 25% 6 MT 5.8 152 G SUV 2WD
2.0 GDI Business Edition 25% 6 AT 7.9 184 F SUV 2WD
2.0 GDI Business Edition 25% 6 MT 7.8 182 F SUV 2WD
2.0 GDI i-Catcher 25% 6 AT 8 187 F SUV 2WD
2.0 GDI i-Catcher 25% 6 MT 7.9 184 F SUV 2WD
2.0 GDI i-Vision 25% 6 AT 7.9 184 F SUV 2WD
2.0 GDI i-Vision 25% 6 MT 7.8 182 F SUV 2WD
Hyundai Santa Fe   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
2.2 CRDi R i-Catcher 25% 6 AT 6.8 178 G SUV 4WD
2.2 CRDi R i-Catcher 25% 6 AT 6.6 173 F SUV 2WD
2.2 CRDi R i-Catcher Premium 25% 6 AT 6.8 178 G SUV 4WD
2.2 CRDi R i-Catcher Premium 25% 6 AT 6.6 173 F SUV 2WD
Hyundai H300   Bijtelling Transmissie l/100 km g/km Label Carrosserie Aandrijving Opties
2.5 CRDi VGT (136pk) Dynamic 25% 6 MT 7.6 199 E Gesloten Bestelwagen 2WD
2.5 CRDi VGT (136pk) Dynamic A/D 25% 6 MT 7.6 199 E Gesloten Bestelwagen 2WD